gazdmanager
gazdmanager
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
FILOZÓFIA
 Az ókori keleti népek kultúrája és filozófiája, hiedelemvilág, kultusz, indiai, kínai vallásbölcseletek –
Választás keleti vallások közül.
Az i. e. 6. században Kínában létrejött két nagy vallási irányzat egyike a taoizmus, ami a hagyomány szerint a legendás filozófus, Lao-ce (Lao mester) tanításain alapul. A tanok hosszú ideig szóbeli hagyomány útján terjedtek, csak jóval később foglalták azokat írásba. A tao fő eleme a titokzatos természeti erő, amit bizonyos mágikus módszerek segítségével az ember is kiismerhet. Így úrrá válva a természet felett megértheti a múltat, és előre láthatja a jövőt is. Ez a gondolat adja a taoizmus elméleti alapját.A taoizmus nagyszámú papsága legfontosabb feladatának azt tartotta, hogy a – különböző szertartásokon keresztül – a taoba, minél tökéletesebb betekintést adjon. A tao változtathatatlan és örök, ezért annak érvényesüléséhez mindenkinek a lehető legtökéletesebben kell alkalmazkodnia. S mivel ennek kibontakozását egyetlen dolog, az emberi szenvedély zavarhatja, le kell mondania mindenkinek egyéni vágyairól. Ez a tökéletes állapot, a nemcselekvés (vu-vei) állapota. Minden tettnek van jó és gonosz oldala. A Taoizmusban ezt a kettősséget fejezi ki a “tai chi” és általában a jin-jang jelet használják. A taoista hit alapja a természetben fennálló folyamatos egyensúly az ellentétek között A siker titka a természetes egyensúly helyreállításának segítésében rejlik, azaz hagyni, hogy a jó rosszá váljon és a rossz megjavuljon, mint ahogy a dagály és az apály, a nappal és az éjszaka a tél és a nyár folyik az egyikből a másikba és vissza
 
2.       A görög bölcselet kezdete, Szókratész előtti filozófia
 
 A görög kultúra az emberiség kultúrájának az alapja és forrása. Az antik filozófián belül három nagy korszak különíthető el: 1. Preszokratikus: Szókratész előtti filozófiák 2. Klasszikus kor: Szókratész, Platón, Arisztotelész 3. Hellenisztikus filozófiák.
 
Az első filozófusokat az európai filozófiai hagyomány Természetfilozófusokként tartja számon, mivel elsősorban a természet, a természeti jelenségek filozófiai vizsgálata foglalkoztatta őket. A változás, az azonosság és a különbözőség magyarázatát keresték, és egy közös alapot (fundamentum) kívántak megtalálni, amire építhetik a jelenségek magyarázatát. Céljuk: egy ősok, őselem (arkhé) és a világ őstörvényének (logosz) kutatása, a kozmosz keletkezésének és felépítésének magyarázata.
Ion iskola: egyforma ősokra következtet. A minőséget boncolgatja.
Dór iskola: spártai dórok alapította Kroton. A dolgok kezdete és lényegi elve a szám.
Hérakleitosz (Kr. E. 544-484): előkelő származású volt. A létező világ a létezők sokaságáról, pluralitásáról győz meg. A mindenséget ugyanakkor egynek gondoljuk, de az egyenként felfogott létezők elgondolt lehetséges sokaságával népesítjük be. Ez a gondolati sokasítás megfelel a létezők keletkezésének, létesülésének. Ez a létesülés az alapelv vagy arché, a világegyetemnek alkotó és fenntartó végoka természetfolyamatként örök változás, mert semmi sem állandó és változatlan, minden örökös folyásban, fejlődésben van. Ez ellentéteket hoz létre s azok egymásra hatását. Lényege az örök éteri tűz. A legfőbb követelmény, hogy az emberek megértsék a dolgok alapjául szolgáló összefüggést, azt, hogy minden egy. A tűz a világ első alkotó eleme. A világ örökké élő tűz. Minden kezdet befejezés és minden befejezés kezdet; nincs tehát sem kezdet, sem befejezés, a világ örök. Ami a világban a Nap az emberekben a lélek. A lelkek nem válnak vízzé a test halálakor, hanem fennmaradnak, hogy csatlakozzanak a kozmoszhoz.
Eleai iskola: tanítása a monizmus, mert mindent a létre, mint egyetlen alapelvre vezet vissza. Ez örök és oszthatatlan, nincs meghatározva, mégis változatlan. Az értelmi megismerés az igazi megismerés.
Empedoklész (Kb. Kr.e. 492-432): orvos, költő, filozófus és mágus. Mozgalmat vezetett a zsarnokság ellen. Két tankölteménye a természetről és a megtisztulásról szól. Nem tett különbséget érzékelés és gondolkodás között, számára a kettő egyet jelent. Négy őselemből áll a világ. Az elemek végtelenül oszthatók. A tűz Zeusz, a levegő Héra, a víz Nesztisz, a föld Aidoneusz. Így a négy őselemet vagy ősgyökeret a testi létező szeretet vagy barátság, gyűlölet vagy viszály mozgatja. A szeretet egyesít a gyűlölet felbont. Azaz a világ váltakozva egy és sok.
Anaxagórász Periklész barátja és szellemi mentora. Felvesz maradandó, örökkévaló anyagi elveket, de nem négy, hanem végtelen sokféle elemet tételez fel. Semmi sem születik, vagy pusztul, hanem csak egyesül, keveredik a már létező dolgokkal vagy kiválik belőlük. A születés tehát helytelen keveredés, az elmúlás felbomlás.
Atomelméleti iskola: az üres is létezik. A létező dolgok végső elemei nemcsak mennyiségileg, hanem minőségileg is egyenlők; másrészt tagadják az anyagon kívül álló mozgató erőt.
 
 
 
3.       Klasszikus görög filozófia, Szókratész, Platón, Arisztotelész
 
 Szókratész: küldetéstudata, igazságkeresése, az önismeret fontosságának hangsúlyozása és szerény bölcsessége tette különccé, és egyben veszélyessé is a kortársak szemében. Önmagát a gondolatok bábájának nevezte Kérdezett, és így próbálta a polgártársait önálló gondolkodásra bírni. Perbe fogták, és Ő kiitta a méregpoharat.
a gyakorlati filozófia megalapítója lett. „Ismerd meg magad!” A rövid emberi élet legfőbb célja a tudás, aminek alapja az erényesség, mert az erény egy és tanítható. Célja a biztos tudás elérése volt. Szerinte az erény az emberi cselekvéseket szabályozó föltétlen jó. Szókratészi iskolák
 Megarai iskola-Cinikus iskolak-kürenei iskola
 
Platón legfontosabb tanítása az Ideatan. Ennek kulcsszavai: idea, létező, vagy másképpen világ (árnyékvilágnak tartotta), és a lélek. Az ideák és a dolgok közötti kapcsolat a részesedés (minden dolog a neki megfelelő ideából részesedik) és az ember, aki lélekkel rendelkezik a visszaemlékezés során ismeri fel, hogy a létező dolgoknak kell hogy legyen egy tökéletes formájuk, ami megelőzi létezésüket. Platón a legnagyobb Szókratész tanítványai között. Az püthagoreus mintára megalapította első iskoláját, az Akadémiát. Elsősorban a nevelés volt a cél, másodsorban az ismeretközlés. Ötven éves irodalmi működéséből hat művének 56 könyve maradt ránk. tanítása szerint, mivel az érzéki lét változandó nem ismerhető meg teljesen és igazán. Eszünk tőlünk kapja a minden földi változástól független önállóságot. Platón tett először különbséget érzéki világ és eszmevilág között. A lélek halhatatlanságát hirdette.
Platón ideális állama: államrend ideája az arisztokraták uralma, mert a dolgok természete szerint ők a legértelmesebbek, így a legjobban megismerhetik az örök eszméket, melyek az élet szabályozói. Az egyént elválaszthatatlannak tartja a közösségtől, mivel csak így érheti el erkölcsi céljait. Az állam embereit az emberi három lélekrésznek megfelelően három csoportra osztja: 1; a filozófusok osztálya, 2; a harcosok, vagy őrök osztálya, 3; a földművesek és kézművesek osztálya. A jó méltó kifejezése csak a szép forma lehet. A szépség két fő feltétele pedig az összhang és az arány. Plátói szerelem: a tiszta lelkek anyagi érdek nélkül való egyesülése.
Arisztotelész (Kr.e. 384-322) élete és munkái
 Platón egyik legnagyobb tanítványa. Saját sétáló iskolájában tanít. Ateizmussal vádolták politikai ellenfelei. Művei a logikai alapfogalmakról, beszédelméletről, dialektikáról, természetről, észről szólnak. A gondolkodás legfőbb feladata az erkölcsi törvény megismerése. Arisztotelész a gondolkodást tudományos rendszerré teszi. A létezők lényege az eszme. Önmagában az ilyen eszme nem létezik, kell, hogy hordozója legyen. Arisztotelész a tudományt felosztja:    - előkészítő tudományra,
                                               - elméleti tudományra,
                                               - gyakorlati tudományokra,
                                               - poétikus tudományokra.
 
Arisztotelész volt Platón első kritikusa, vagyis az első, aki hozzászólt a platóni tanításhoz. Az első nagy rendszerező filozófus. Arisztotelésznek a Metafizika írása tartalmazza legfontosabb filozófiai tanításit, ebben értekezik az első elvekről és okokról. Azt vizsgálja, milyen okok hozzák létre a létezőt. Erről szól az anyag-forma tanítása, és a négy okról szóló tanítása. Etikájában pedig az erények leírása áll, melyeket középként határoz meg.
Arisztotelész logikája: az együttesen Organonnak nevezett logikai tárgyú művei a következők: Kategóriák – különbséget tesz az egyszerű kifejezések között-, Hermeneutika – az ítéletről szól -, Topika – a vitatkozás szabályait adja meg -, Szofisztikus cáfolatok – cáfolja a szofisták álkövetkeztetéseit -, Első analitika – fogalommal, ítélettel foglalkozik -, Második analitika – a logikai elmélet tudományos és ismeretelméleti alkalmazása -, Metafizika – a gondolkodás két axiómájáról beszél -. Az ítélet Arisztotelésznél két fogalom összekapcsolása. Az igazság pedig az ítéletnek a valósággal való megegyezése. A premisszák állító vagy tagadó mondatok s két terminust: alanyt és állítmányt tartalmaznak. A feltételek száma mindig véges kell, hogy legyen (nem lehet végtelenbe hátrálni, mert a végtelent nem lehet végigjárni). Ez filozófiájának egyik alapelve.
Arisztotelész metafizikája: a metafizika arisztotelészi alapelve szerint a forma az anyag megvalósulása, az anyag a megvalósulás képessége. Az élet fokai: vegetatív lélek; megérző lélek; értelem, ész (Núsz).
Arisztotelész etikája és poétikája: legfőbb jó nála az emberi cselekvés tökéletessége. Az ember erkölcsi célja, hogy felismerje és betöltse helyét és rendeltetését a világban. A legtökéletesebb államforma az arisztokratikus és demokratikus elemekből szövődő monarchia. A rabszolgaság természetes szükségesség. Művészetelmélete szerint a művészet a típusok bemutatásával történő utánzás, melynek célja a közmeggyőzés.
 
 
 
 
4.       A hellenisztikus filozófiák: sztoicizmus, epikureizmus, szkepticizmus, újplatonizmus
 
A hellenizmus a görög-római kultúra Nagy Sándortól (Kr.e. 356-323) Augustus császárig (Kr.e. 63 - Kr.u. 14) terjedő művelődéstörténeti korszak, melyben görög, kisázsiai és egyiptomi elemek keveredtek. A hellenizmus kora, a görög filozófiai hagyományok folytatása a bölcsességre és erényre épülő polisz-ideál letűnése után. A hellén kor átmenet ókor és a keresztény középkor között. A hellén szellem ötvözte magában a görögség értelmi fogékonyságát és a keleti népek érzelemgazdagságát, amely egy minőségileg új kultúrát jelentett. Az antik filozófia harmadik szakasza Kr.e. 322-től (Arisztotelész halálától) Kr.u. 3. századig datálható. A hellenisztikus filozófiának négy jelentős irányzatát kell említenünk: epikureus, sztoikus, szkeptikus és újplatonista filozófia. Számos vonatkozásban a Szókratész által kezdeményezett emberközpontú megközelítés lehetőségeit próbálta teljessé tenni, és egyben a kor válsághelyzetét megélő ember lelki szükségleteit kielégíteni. A filozófiai érdeklődés egyre inkább az emberi személyiség és az emberi kapcsolatok felé fordult. Így nem véletlen, hogy az etika került előtérbe.
Sztocizmus: nagyra becsüli a tudományt. Az etika alaptudományának tartja. Istent azonosnak tartja a világgal, így csak az anyag létezik. A világégéssel járó világvége periódusonként ismétlődik. Zénón a sztoicizmus megalapítója, megarai, akadémiai és peripatetikus. Ismereteink a tapasztalatból erednek. Négy kategória létezik: szubsztancia, minőség, módosulás, viszony. Csak az anyag létezik. Az istenség tüzes lehelet. Isten és a világ egy. A rabszolgaság ellenkezik az emberi méltóság fogalmával. Emberi szabad akarat.
Epikureizmus: epikurosz rövid mondásokban foglalja össze a tanítását. Szerinte a filozófia a boldog élet irányítója. A világ üres térben mozgó atomok tömege. A lélek a tűz, a levegő és egy megnevezhetetlen elem összetétele. A lélek halhatatlan. Az istenek nem avatkoznak bele a világ folyásába. Az emberek életcélja a fájdalmaktól való mentesség. Az akarat szabad. A barátság ápolása fontos.
 
 
 
5.       Kereszténység, középkori bölcselet, teológiai viták. Patrisztika: Szent Ágoston, Skolasztika: Aquinói Szent Tamás
 
A kereszténység világvallás, amelyet az emberiségnek közel egyharmada vall magáénak.
Tamás szétválasztotta egymástól a tudást és a hitet, mely által egyben a filozófiát és a vallást is különvette. E szétválasztásra, szerinte, két okból van szükség, mivel az ember kétféle úton juthat az igazság birtokába: egyrészt értelmi munka által, minden külső segítség nélkül. Ezen igazságokat nevezi értelmi igazságoknak. Másrészt, az igazság kinyilatkoztatás révén ismerhető meg, melyet hitigazságnak nevez.Azonban a hit és a tudás is Istentől ered, ezért nem mondhatnak ellent egymásnak, így a filozófia és a teológia igazságai azonosak kell, hogy legyenek. A filozófia pedig alárendeltje, résztudománya a teológiának.
Aquinói Szent Tamás (1225-1274): Szent Tamás Arisztotelész tanításait összeegyezteti a keresztény világképpel, intellektualizmus jellemzi, amely a hitet a tudás fölé helyezi.
Ismeretelméletében a természetes ismeretről azt tanítja, hogy a tapasztalatból jön létre elvonás segítségével.
1. A szenvedő értelem eredetileg üres, lapszerű, az érzékek segítségével termékenyül meg.
2. A cselekvő vagy megtermékenyítő értelem aktív erőként a képzet alakjában megjelenített tárgyhoz fordul.
Az ismeretelméleti idealizmus, hogy az ismeretek csak lelki változások a külvilág dolgai nélkül, helytelen, mert lehetetlenné teszi a tárgyi világ egyetemes és szükségképpeni törvényeit megállapító tudományt, igazság és tévedés megkülönböztetését.
 Hitet és tudást Szent Tamás élesen elhatárolja egymástól. Míg a tudás elvont tapasztalat, addig a hit tételei természetfölötti eredetűek, s tárgyuk az értelem számára átláthatatlan.
A lét, a legelső és legegyetemesebb fogalom. Minden további ismeretünk már benne foglaltatik, mert ezen ismeretek vagy a lét konkrét meghatározásai, vagy az egyetemesség viszonyait jellemzik. A lét négy oka: az anyagi, formai, mozgató és cél-ok. Utóbbi szerepe a legfontosabb. A fő okok hatására eszköz-okok is működnek. Isten létének bebizonyítására a tapasztaltakból kiindulva az okság elvével kell eljutni. Isten lényege a tiszta gondolkodás, mely önmagában a világ ideáit ismeri meg.
 Szent Tamás etikai felfogását intellektualizmus jellemzi. Az emberi tevékenység célja a boldogság, aminek elérése, az erkölcsös cselekvés által elsősorban értelmi feladat. Legjobb államforma a monarchia a nép nyílt lázadása a zsarnok ellen jogos.
 
 
 
 
 
6.       Reneszánsz természet- és társadalomfilozófia. Új világkép. Humanizmus. Reformáció. (XIV-XVI. század)
 
 
A jegyzet V. fejezete ismertet meg a reneszánsz korral és szellemmel. Fontos ismerni, hogy milyen találmányokkal, felfedezésekkel és felismerésekkel gazdagodott az emberiség a reneszánsz korában. A reneszánsz szellemi teljesítményét olyan fogalmakkal jelölhetjük, mint humanizmus és individualizmus: Petrarca, Dante, Boccaccio, a Mediciek, Ficino, Leonardo da Vinci, Michelangelo, (anatómiai vizsgálatok) Janus Pannonius, társadalomfilozófia: Machiavelli, Rotterdami Erasmus, Morus Tamás, természetfilozófia, panteizmus: Nicolanus Cusanus, Giordano Bruno, a tudomány felemelkedése és új világkép: Kopernikusz (heliocentrikus világkép), Kepler, Galilei (távcső feltalálása) – csillagászok, fizikusok, feltalálók, reformáció: Luther és Kalvin.
A humanista reneszánsz: az antik filozófia nagyrészt etikai jellegű, azaz számára a szépség és az igazság elválaszthatatlan fogalmak. Az emberi képességek fejlesztésével a művészetek és a tudományok tulajdonképpeni megalapítója. A humanizmus, mint a reneszánsz eszmeisége, erkölcsi és tudományos megjelenési formája. A modern filozófia átmeneti korszaka a humanizmus, az embert jellemző és képező erkölcsi és értelmi tulajdonságokat a legtökéletesebben a görög-római klasszikusok műveiben megtaláló irányzat, amely ezért a tanítást, a nevelést is teljes mértékben az ó klasszikusokra a görög és latin nyelvre alapozta. A humanizmus gyökerei a középkorba nyúlnak vissza, s fokozatosan ment át a reneszánsz művészetbe. Középpontjában az ember, aki mint individuum önmagában való érték. Az élet célja az individuum teljes életének élése, önmagának kiélése. Az embernek joga van az élet örömteli élvezetéhez.
A reneszánsz kultúra: mint az antik műveltség felfedezése és újjászületése: a kor viszonyainak megfelelő új, magasrendű kultúra, mely elsősorban a művészetek terén megjelenve kifejezi a polgárosodó ember világias gondolkodását, realista életszemléletét, tudásvágyát és új ízlését; az élet minden területén új értéket teremt. A reneszánsz ember jellemzője az antik kultúra szeretete, a skolasztikától eltávolodott istenhit és alapvető érdeklődés az ember, a természet kutatása iránt.
A reneszánsz művészet: uralkodóvá válik valóságábrázolás igénye, azaz az ember és a természet hű megjelenítésének művészi célja. A művészek a természet, az emberi élet és lélek csodálatos gazdagságát ámulva, teljességgel, a legkisebb részletet is pontosan rögzítve igyekeznek műveiben visszaadni. A kultúra nemzetek feletti egysége és a nemzeti kultúra születése: mint középkori maradvány, a műveltség nyelve a reneszánszban a latin, ami az új eszmények, eredmények gyors európai terjedését segítette elő.
 Nicolas Cusanus (1401-1464): A reneszánsz első filozófiai rendszerét építi fel. A középkori teizmussal viaskodik az újkori panteizmus nevében. A megismerés négy foka nála: érzéki szemlélet; ész; értelem; misztikus szemlélet.
 Giordano Bruno (1548-1600): Az isteni tekintély ellen lázad. Isten a végtelen teremtő természet. Panteista: Isten egy a világmindenséggel. A dolgok eleme a monász, ami a legkisebb is, mert a szubsztanciára jellemző az egyszerűség, ami a legkisebbre, az elemre jellemző. Metafizikai elem a monász. Isten a monászok monásza.
 Francis Bacon (1561-1626): A tudomány elé gyakorlati célt tűz ki: A tudás hatalom. Az empirista indukciót tartja helyes módszernek. Ezt nemcsak a természet-, de a szellemtudományokban is használni kell. A természet tudományos megfigyelése nemcsak a régi hagyományos tévedéseket és előítéleteket törte meg, hanem mindenekelőtt beoltotta az emberbe az érzéki lét iránt való érdeklődést és a tekintélytől szabadulni vágyó önállóság érzetét.
 Machiavelli műve (A fejedelem) már bejárván az egész világot, a nemzeti egység és önállóság fejlesztésére hívja fel az egyes népeket. Nem a jó, az erő a legfőbb érték.
 
 
7.       F. Bacon az ismeretelméleti empirizmus képviselője. A „Novum Organum” c. műve. T. Hobbes társadalmi szerződés elmélete
 
 
Az újkori filozófia megalapozásáról, melynek fő célkitűzése a tudományos megismerés módszertanának új alapokra helyezése. Francis Bacon „Novum Organum” című művében az empirizmus irányzatának kidolgozása. Empirizmus, induktív módszer és ködképek-elmélet. A tudomány és a gazdaság kapcsolata. A matematizált természettudományok a gyakorlat, a természet leigázásának szolgálatában. Thomas Hobbes empirizmusa, mechanikus természetfilozófiája és államelmélete.
Hobbes: metafizikailag materialista monista, szerinte csak az anyag létezik.
 
 
8.       A XVII. és XVIII. század szellemisége. Ismeretelméleti irányzatok. Racionalizmus – R. Descartes, Spinoza, Leibniz, Empirizmus – J. Locke, G. Berkeley, D. Hume
 
 
 A fejezet a racionalista és empirista ismeretelméleti koncepciókat mutatja be. Viták a megismerés folyamatáról, forrásairól és határairól. Álom és valóság, kétely és bizonyosság. Isten és a velünk született eszmék. Test és lélek problémájának karteziánus felfogása. Spinoza szubsztanciája, az isteni Természet. Leibniz monász-elmélete. Locke filozófiatörténeti jelentősége, az empirista módszertan kidolgozása. Berkeley szolipszizmusa és szubjektivizmusa. Hume filozófiatörténeti szerepe, szkepticizmusa, a közvetlen tudás filozófiai interpretációja, az ok ontológiai és ismeretelméleti szerepe.
 
 A francia gondolkodás ellentétben az angliai arisztokratizmussal, a tömegek világnézeti irányítását szolgálta, s ezzel előkészítette a forradalmat.
Montesquieu (1689-1755): Egy a francia felvilágosodás legnagyobb filozófusai közül. Szerinte valamely nép törvényei és természeti, valamint erkölcsi jellemvonásai között olyan összefüggés van, amely megakadályozza, hogy az intézményeket az egyik népből a másikba átvihessük. Eszménye az angol politika, s ezt veszi mérvadónak, mikor kora politikai viszonyait bírálja. A szabad szilárd társadalomhoz olyan polgárerények kellenek, amilyenek az antikvitásban alakultak ki.
Voltaire (1694-1778): Szerinte tudásunk korlátozott, a világot fogyatékosnak látjuk. A kétségbeeséstől csak az ment meg minket, hogy hiszünk az igazságos Istenben. Így ha Isten nem lenne, fel kellene találni. Az Egyház szabadságunk ellen van. Az embernek az a hivatása, hogy Isten munkatársa legyen a világ alkotásában, enyhítse embertársai szenvedéseit, és erejétől kitelhetően küzdjön az igazságosság eszméjéért. Szkeptikus a világ megjavításának elmélete iránt, de remélte az emberek ész általi fokozatos javítását.
Condillac (1715-1780): a szenzualizmus híve volt. Azt tanította, hogy minden ideánk a külső világból származik, érzékszerveink közvetítésével. Felteszi, hogy egy szobor képes érzetek felfogására, s kimutatja, hogy a szobor a legegyszerűbb szaglásérzetből kiindulva a többi érzékszerv adatait is felhasználva hogyan képes a világot megismerni. A lelki életet teljesen mechanikusan fogta fel.
Holbach (1723-1789): A természet rendszere című művében már Isten létét is elvetette. Tagadta minden érzékfeletti létét. Szerinte a világ anyagi atomokból áll, melyek a vonzás és taszítás törvényei szerint működnek. Az anyagi és erkölcsi világnak ugyanazok a törvényei.
Helvetius (1715-1771): Etikájában a szenzualizmust és a materializmust képviseli. Minden emberi cselekvést ösztönzőnek tart. Szerinte a boldogság érzéki élvezet. Eredetileg minden ember teljesen egyforma, s csak a nevelés és egyéb külső körülmények miatt vannak egyéni különbségek köztük.
Diderot (1713-1784): A materialista felfogástól a panteista naturalizmusig jutott. A természetet rendkívül nagyra becsülte. Azt tanította, hogy a világban az élet örökös körforgásban van.
Rousseau (1712-1778): Úgy vélte az ember igazi világa a természet. Az embert a nevelés, a társadalom elrontotta. Csak úgy lehetünk újra boldogok, ha visszatérünk a természethez. A nevelés fő elve, hogy a nevelőnek nem szabad beleavatkoznia a növendék fejlődésébe. A nevelés feladata, hogy távol tartsa a káros behatásokat, és olyan környezetet teremtsen, ahol az ifjak igazi valója megnyilvánulhat. Az államot szuverén egyének szabad szerződésből keletkezettnek tartja. Isten eszméjére szükség van.
 
 
 
9.       A felvilágosodás filozófiája. Mechanikus világkép. Enciklopédia. A. Smith, Ch. L. Montesqieu, F. M. Voltaire, P. H. Holbach, Cl. A. Helvetius, D. Diderot, J. J. Rousseau, G. Vico, J. G. Herder
Választható 2 gondolkodó!
 A jegyzet IX. fejezete foglalkozik a francia felvilágosodás eszmevilágával és irányzataival. A X fejezet mutatja be, hogyan volt jelen a felvilágosodás Svájcban, Itáliában és Németországban. A francia felvilágosodás legfontosabb jellemzői: a racionalizmus, a tolerancia mechanizmus, a radikalizmus. Kialakul egy sajátos vallásfilozófia, a deizmus, és a vallásnélküliség filozófiája, az ateizmus. Az angol felvilágosodás filozófiájában jelentkező utilitarizmus a francia felvilágosodásban, mint egoizmus tovább él. Az Enciklopédia születése. Liberális koncepciók. Az értelem, a hit és az érzelem szerepe az erény megalapozásában. Az érdek és az önzés problémája a felvilágosodás társadalmi és etikai nézeteiben. Montesquieu társadalomfilozófiája, Voltaire egyház és valláskritikája, az enciklopédisták materializmusa, Rousseau szentimentalizmusa, neveléselmélete, kultúrkritikája és társadalomelmélete, Vico és Herder historizmusa.
 
Diderot (1713-1784): A materialista felfogástól a panteista naturalizmusig jutott. A természetet rendkívül nagyra becsülte. Azt tanította, hogy a világban az élet örökös körforgásban van.
Rousseau (1712-1778): Úgy vélte az ember igazi világa a természet. Az embert a nevelés, a társadalom elrontotta. Csak úgy lehetünk újra boldogok, ha visszatérünk a természethez. A nevelés fő elve, hogy a nevelőnek nem szabad beleavatkoznia a növendék fejlődésébe. A nevelés feladata, hogy távol tartsa a káros behatásokat, és olyan környezetet teremtsen, ahol az ifjak igazi valója megnyilvánulhat. Az államot szuverén egyének szabad szerződésből keletkezettnek tartja. Isten eszméjére szükség van.
 
Denis Diderot, (1713. október 5. – 1784. július 31.) Langres-ban született francia filozófus és író volt. Deista gondolkodó, a francia Enciklopédia, az Encyclopédie főszerkesztője, szervezője, a francia és az egyetemes kultúra egyik legnagyobb hatású alakja, a világ további sorsára döntően ható szellemi mozgalom, a Felvilágosodás egyik kiemelkedő gondolkodója. Diderot legkorábbi munkái közé tartozik Temple Stanyan művének fordítása, Görögország történelme (1743), valamint két munkatársával lefordította dr. James of London Gyógyszerszótárát (17461748) és megjelentette Anthony Ashley-Cooper, Shaftesbury harmadik grófja Erény és érdem vizsgálata című művének szabadfordítását néhány saját megjegyzéssel kiegészítve (1745).
1746-ban írta Filozófiai gondolatok című művét, amit azonnal hozzá is rakott rövid összehasonlító tanulmányához a természetes vallásról. 1747-ben készült a Promenade du sceptique, amiben allegorikusan ábrázolja a katolikus egyház szertelenségét, az annak világával vetekedő örömök hiúságát valamint az egyház és a világ felett álló filozófiák kétségbeesettségét és kiismerhetetlenségét.
1748-ban írta Fecsegő csecsebecsék című művét, melyben kigúnyolta a kor erkölcsét és egyben felmutatta az értelmes erkölcs lehetőségét is, de miután pajzánsága miatt sokakat megbotránkoztatott vele, ezt a művét később megbánta.
1749-ben készült következő műve, a Levél a vakokról (Lettre sur les aveugles), amelyben már mint önálló gondolkodó jelenik meg. Ennek a rövid műnek a tárgya az ember öt érzékétől való függésének bemutatása volt. A tanulmányban leírja, hogy az értelem hátrányt szenved a többi érzék valamelyikének problémája miatt, ugyanezt fejti ki a Levél a süketekről és a némákról című munkájában is. A két tanulmány filozófiai jelentősége, hogy a relativizmus elvei felé vezető úton érnek el jelentős haladást, amikor Isten létét is megkérdőjelezik. Ez az egyház és hatóságok számára túl sok volt, ezért Diderot börtönbe került Vincennes-ben. Itt három hónapot töltött el, majd miután kiszabadult, nekilátott élete gigantikus művének.
Diderot elfogadta a felkérést, de túlzottan elfoglalt és leterhelt elméje miatt a terv átalakult. Meggyőzte Le Bretont, hogy a Cyclopaedia egyszerű lefordítása helyett találjanak ki valami újat, ami egy tető alá hozza az összes aktív szerzőt, összegyűjti az gondolatokat és ismereteket, amelyek akkoriban a Levelező Köztársaság alsóbb szintjein keringtek, de szétszórtsága miatt hatástalannak bizonyultak.
Lelkesedése meggyőzte a kiadókat, azok összegyűjtötték a szükséges tőkét egy nagyobb vállalkozás számára, mint amit előzőleg terveztek. Diderot meggyőzte Jean le Rond d'Alembert-t, hogy legyen a munkatársa, a kormány pedig megadta a szükséges engedélyt. 1750-ben egy részletes ismertető hirdette a munkát a nyilvánosság számára, 1751-ben pedig meg is jelent az első kötet. Az utolsó kiadvány 1765-ben jelent meg, de egészen 1772-ig tartott, amíg az előfizetők megkapták az Encyclopédie, ou dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers utolsó köteteit. Ez a húsz év Diderot életében nem csak egyszerűen szakadatlan munkával telt, hanem egyúttal a folyamatos üldöztetést és barátai eltűnését is végig kellett szenvednie. Az eklézsia gyűlölte az Encyclopédie-t, amelyben filozófiai ellenfeleik megerősödését vélte felfedezni és 1757 végére már nem bírták ezt tovább nézni. Az Encyclopédie-t a kormányzó társadalmi osztály, a francia arisztokrácia is fenyegette, mert az elfogadta a vallási türelmet, a gondolatszabadságot, valamint a tudomány és a gazdaság fontosságát. Az előfizetők száma 2000-ről 4000-re nőtt, ami jól mutatta a munka hatását és hatalmát a népesség körében. A mű azt a demokratikus alapelvet képviselte, hogy a kormánynak foglalkoznia kellene a közemberrel társadalomban.
A korabeli ellenzők vélekedése szerint az Encyclopédie egy összeeskevű társaság szervezett munkája volt, ami veszélyes nézeteket terjesztett a társadalomra nézve, 1759-ben az Encyclopédie-t ezért szabályosan elhallgattatták. A rendelet ugyanakkor nem akadályozhatta meg a munka folytatását, ami haladt is tovább, noha a nehézségek jelentősen megnőttek azáltal, hogy titokban kellett folytatni.
D'Alembert és más jelentős szerzők, köztük Anne Robert Jacques Turgot visszavonulása a vállalkozásról csökkentette a rossz hírű könyv végső elkészülésének esélyeit. Diderot-ra hárult a feladat, hogy legjobb tudása szerint befejezze azt. Több száz cikket írt, amelyek között voltak jelentéktelenebbek is, de a legtöbb közülük sok munkával készült, széleskörű és terjedelmes. Tekintetét folyamatosan a korrektúrán tartotta és a kevésbé hozzáértő szerkesztők kéziratait megfelelő formába hozta. Napjait a műhelyekben töltötte, felügyelte a gyártás folyamatát, éjjelente pedig arra ügyelt, hogy nyomtatásban az jelenjen meg, amit napközben hallott. A rendőrség eközben folyamatosan ismétlődő rajtaütésekkel zaklatta.
 
 
 
 
 
 
10.   Német felvilágosodás. Immanuel Kant. Német idealizmus. J. G. Fichte, W. J. Schelling, G. W. F. Hegel
Kötelező! Főszerep Kant és Hegel!
 
 A XI. fejezet elsősorban Immanuel Kant és G. W. Hegel filozófiatörténeti jelentőségével ismerteti meg a hallgatókat. A német felvilágosodás, a klasszikus bölcselet problémái az emberi nem nézőpontjából, a megismerés új elmélete, a metafizika alapkérdéseinek tematizálása Kant szerint. Kant kritikai filozófiája, a filozófia kopernikuszi fordulata. Hume hatása Kantra. Az a priori és az a posteriori megkülönböztetése, a tér, az idő, az okság újszerű értelmezése, az analitikus és szintetikus ítéletek megkülönböztetése, a transzcendentális probléma, és a tiszta ész határainak kijelölése. A kanti etika elvont-formalisztikus jellege, kategorikus imperatívusz. A német dialektikus idealizmus. Különbség Fichte és Schelling idealizmus felfogásában. Hegel azonosságfilozófiája az Eszme fejlődésének tükrében. Történelemfilozófiájának fő elemei, az ész csele.
 
KANT
Fiatal korában erősen vonzzák a természettudományok és a matematika, disszertációját (1770) például a tér kétféleképp való matematikai irányíthatóságáról írja; reáltudományos eredményei is figyelemre méltóak. Foglalkozik például a tér háromdimenziós voltának bizonyításával (aminek valószínűleg nem kis részben köszönhető későbbi filozófiájának sok alapproblémája és jellegzetessége); nevét a Naprendszer kialakulására vonatkozó elmélete (Kant–Laplace-elmélet) is őrzi (ezt az 1755-ben megjelent „Allgemeine Naturgeschichte und Theorie des Himmels” című munkájában fejtette ki; míg Laplace elképzelése 1796-ban jelent meg az „Exposition du systéme du monde” című munkájában). Ahogyan a Prolegomene (Bevezetés minden lehető metafizikához)című írásában is mondta, Hume ébresztette fel a "dogmatikus szendergésből" . A következő években Newton műveit tanulmányozza, Humeot és főleg Rousseaut, aki, akik a saját bevallása szerint, a "helyes útra irányítják" és kikényszerítik "gondolkodás forradalmát". Kant addig úgy gondolta, hogy a tudás nem a tapasztalatban van hanem az értelemben, a rációban. Ez az elmélet volt a dogmatizmus szempontja. Ezzel ellentétben, Hume azt állította, hogy csak a tapasztalat lehet biztos forrása a megismerésnek. Azonban amíg a racionalizmus dogmatizmushoz, az empirizmus szkepticizmushoz vezethet, később a következőket mondja erről: az érzéki szemléletek fogalmak nélkül vakok, a fogalmak szemléletek nélkül üresek. Kant azt szeretné megtudni, hogy hogyan juthatunk tudományos ismeret birtokába, azaz milyen feltételek biztosítják ezt az ismeretet. E problémát részletesen az 1781 -ben megjelent A tiszta ész kritikája című művében fejti ki. Kant ekkor 57 éves, és az eddig megjelent műveinek köszönhetően már elismert személynek számít. Az értelem nem ismerhet meg mindent. Tehát az értelem az a dolog ami a megismerés folyamatát korlátozza. Azonban fontos szerepet tölt be a praktikus élet, a morál területén. erről a témáról való nézeteit az 1787 -ben megjelent A gyakorlati ész kritikája című írásában, fejti ki.1790-ben megjelenik Az ítélőerő kritikája ami lezárja az egész kritikai vállalkozást.1780-ban az egyetem Szenátusának a tagja lesz, majd 1787 ben az berlini Tudományos Akadémia tagja. 1786-os tanév első szemeszterében, rektornak nevezik ki, a titulust II. Ferenctől kapja.Kant professzor marad egészen 1797-ig. Az előadásokon nem jegyzetekből tanított, hanem szabadon beszélt, egy tankönyv szerkezetének a felépítését követve. 1794-ben betiltja a kormány a vallással kapcsolatos témájú előadások leadását, amit Kant ellenállás nélkül elfogad.
 
HEG Immanuel Kant (1724-1804): Főbb műve: A tiszta ész kritikája (1781), mely a megismerés kritikai vizsgálata. Kant szellemi forradalmának főműve saját kopernikuszi tette. A tiszta ész kritikája első kérdése: Van-e a megismerésnek magasabb képessége? Kant filozófiájának jellemzője, hogy az emberi észt veszi vizsgálat alá, mert az ész az a tehetség, amely teljesen az a priori megismerés elveit szolgáltatja. A lelki élet három alapképessége a gondolkodás, az akarat, és az érzelem. A priori elveit foglalja magában a tiszta ész. Analitikus az állítmány, ha az alany benne foglaltatik, és szintetikus ítéletekkel: a tiszta matematika, a tiszta természettudomány és a metafizika. A tiszta ész kritikája transzcendentális módszere: a tárgyak megismerésének módjával. A tiszta ész kritikája épülete: transzcendentális esztétika (tér és idő), transzcendentális analitika, transzcendentális dialektika. Ismeretünk két eleme tehát a szemlélet és a fogalom.
Kant etikája és esztétikája: a gyakorlati ész kritikája az emberi akaratot irányító egyetemes és kötelező érvényű erkölcsi elvet határozza meg. A tiszta akaratot nem mozgathatják anyagi érdekek, az erkölcsi cselekedet létrehozója saját ösztöneink aszkétikus legyőzése. Feltétlenül jó csak a jóakarat, és olyan cselekvésre vonatkozik, ami az alanynak kötelező, azaz imperatívusz, a kötelezettség adagolója, amikor az ész az akaratnak parancsol és a cselekedetet ez követi. Kant etikája teljesen formális etika.
Esztétika: a szubjektív célszerűség felfogása a gyönyör érzelmét kelti bennünk, s az ezt kiváltó tárgy szép, a gyönyör megítélésének képessége az ízlés. Szép az, ami mindenkinek érdek nélkül tisztán formája szerint szükségképpen tetszik. Az esztétika a szépen kívül a fenségessel is foglalkozik. De míg a szépnél a minőséghez, addig a fenségesnél a mennyiséghez kapcsolódik a tetszés, s a szép csupán alakkal bíró tárgyak tulajdonsága, a fenséges viszont alaktalan tárgyakon is megtalálható. A művészet Kant szerint tudatos, céloktól vezérelt alkotás, mely természetesnek hat, tervszerűsége nem érződik.
 
 
Teológia: a célszerűség a világ empirikus sokféleségét foglalja transzcendentális egységbe. A célszerűség megragadása miatt számunkra a világ valami Isteni terv célszerű alkotásának látszik. E felfogás szerint a világfolyamat a jó megvalósulását szolgálja, így az emberiség feladata a kötelességteljesítés. A tiszta ész alapja híján is értékes a célszerű felfogás, mert a mechanicizmusnál tágabb perspektívát ad, s a kutatásra, a felfedezésre szolgáló heurisztikus elv. A cél maga pedig értelmünk regulatív irányító eszméje.
 
 
Hegel (1770-1831): Minden valóság ésszerű, ami ésszerű az a valóság. A fogalomnak és a fogalom valóságának szintetikus egysége az idea. Abszolútum az egyéni tudatban hat fejődési fokon át bontakozik ki, hozzá a tiszta fogalomhoz, ezen keresztül lehet eljutni: tudat, öntudat, ész, szellem, vallásos tudat, abszolút tudat.
 
 
 
 
 
11.   Új kérdések a XIX. század második felében. Materialista irány. Történelmi materializmus, K. Marx Klasszikus pozitivista tudományfilozófia. – A. Comte
Kötelező!
A XIX. századot általában az újkorból a modern korba való átmenet korszakának tekintik. Ez a kultúrtörténet leggazdagabb és legváltozatosabb százada: klasszicizmus, romantika, realizmus, impresszionizmus, szimbolizmus, expresszionizmus, szecesszió – ezek a főbb stílusuk, szellemi irányzatok, melyek egymás után, egymás mellett s keveredve jelen voltak ebben az időszakban. A korszak szellemi légkörét a technika és a természettudomány hatalmas fejlődése határozta meg. A tudományos fejlődés, a felfedezések alkalmazása a közlekedés és hírközlés terén, az orvoslásban, a technikában, a mindennapi életben új kérdéseket fogalmazott meg a filozófiában. A tudás mindinkább az egyre fokozódó termelés szolgálatába állt. A polgári társadalom jelszava a fejlődés lett. A gépi nagyipar viszont számos társadalmi problémát vetett fel. Az elidegenülés társadalomkritikai elméletére alapozott kommunista jövőkép és mozgalmi ideológia: a marxizmus, melyről a XII. fejezet szól. A XIII. fejezet a jövő tudományos előrelátásának elméletét: a pozitivizmust és annak sajátos, angolszász irányzatát, a pragmatizmust mutatja be. A XIX. századi materializmus egyik irányzata, Feuerbach naturalista antropológiája és valláselmélete, illetve Spencer evolúcióelmélete szintén ebben a fejezetben olvasható.
 
 
12.   Irracionalizmus, életfilozófiák – A. Schopenhauer, S. Kierkegaard, F. Nietzsche
Kötelező!
 
A jegyzet XIV. fejezete a filozófia individuális-irracionális útjaival foglalkozik, melyek új irányzatként jelentkeztek a filozófiatörténetben. Támadás a racionalizmus ellen. Az ész, az akarat és az ösztön szerepének új elemzései fogalmazódnak meg. Megjelennek a keleti bölcseleti eszmék sajátos adaptációban. A filozófusokat foglalkoztatja a modern élet hatása a személyiségre. Schopenhauer akarat-filozófiája, mint az ösztöntan anticipációja. A szabadság, a felelősség és a szorongás filozófiai elemzése: az egzisztencializmus születése. Kierkegaard filozófiájában a lét tragikumának feltárulása és a szorongás szerepe. Az értelem, az erkölcs és a hit viszonyának újabb problematizáslása. Nietzsche és az Übermensch utópiája, az értékek átértékelése a tragikus optimizmus jegyében. Nietzsche hatása a XX. századi gondolkodásra és művészetre, majd a fasiszta ideológiára.
A XIX. Század további filozófiájának jellemzője először a német idealista rendszerek fogalmi túlzásai, vagy légvárai elleni realisztikus ellenhatás. A pozitivizmus a metafizikával szemben foglal állást, gyökerei az angol empirizmusba, a francia szkepticizmusba és materializmusba, valamit a kanti fenomenalizmusba nyúlnak vissza.
August Comte (1798-1857): Az első pozitivista rendszer kidolgozója, akitől az irányzat elnevezése származik. Szerinte a tapasztalat és a megfigyelés tényei, a tudományos vizsgálat eredményei elvezetnek a jelenségek közötti szükségképpeni összefüggések egyetemes törvényei megismeréséhez. Ezáltal befolyásolni tudjuk a jelenségeket, illetve előrelátni a következményeiket. Ezért helyes attitűd a metafizikáról való lemondás s kiindulás az adottból, a tényszerűből, a jelenségből. Az ismeret és az emberi társadalom három fejlődési fokon megy keresztül. Ez a három stádium törvénye, s eszerint az ember és az emberiség gondolkodásának fejlődése szükségképpen e szakaszokban megy végbe:
- Teológiai állapot: kutatja a dolgok „belső természetét”.
- Metafizikai állapot: a természetfeletti erők helyére absztrakt erők kerülnek.
- Pozitív állapot: az ember lemond „igazi lényének kutatásáról”.
 
 
 
 
John Stuart Mill (1806-1873): szerint minden ismeret indukción, azaz a tapasztalat ismétlődésén alapul. Így priori egyetemes törvények nincsenek. Az indukció érvényességét a természet állandósága adja, ami eddig még megdöntetlen valószínűség. Az istenhitet fontosnak tartja, de az istent hatalmában korlátoltnak állítja, aki a már meglévő anyagot az ember közreműködésével alakítja.
 Életfilozófia: a fogalmi bölcselet ellen harcol, mert a fogalmak változhatatlanságot feltételező merev sémák, amelyek a valóságot mechanisztikusan, gépiesen ábrázolva eltorzítják. Az élet értelme irracionálisan nyilvánul meg, s aktív cselekvéssel lehet beteljesíteni. Az életfilozófia elsősorban a társadalmi életre és a kultúrára figyel, s mindent átfogó világnézetet törekszik létrehozni.
Schopenhauer (1788-1860): fő műve: A világ, mint akarat és képzet. Négy alakban felírta az ok és okozat törvényét: az első a logikai alak a következtetés meghatározása a premisszák által, a második fizikai alak az okozat megszabása az ok által, a harmadik matematikai alak a szerkezet megszabása a matematika és a mechanika törvényei által, a negyedik erkölcsi alak a viselkedés meghatározása a jellem által. Mi az élet értelme? Mi ösztönzi az embert cselekvésre? Miért nem tud az egyén a szenvedéstől megszabadulni? Hogyan nézzünk szembe a halállal? A transzcendentális észt tartotta elsődlegesnek. Hegelt sarlatánnak tartotta. A jelenségeket a tudat határozza meg, de a dolog az akarat révén ismerhető meg, s nem az értelem által. A mű négy része: ismeretelmélet; önmagában való akarat; ideák világa; életakarat igenlése és tagadása, mint etika. A bennünk uralkodó élniakarás ellenére az élet szenvedéssorozat, s a vége halál. Az élet csak arra jó, hogy túl legyünk rajta. Az ifjúság nem látja a másik oldalon leselkedő halált. A halál szemszögéből kellene az életet nézni, s hosszú életet akarni. A világ azért nyomorúság mert akarat, s ennél fogva harc. Az élet tehát szenvedés, az élvezet, a boldogság csak negatívum, a fájdalom megszűnése. Az okos ember a fájdalommentességet keresi, nem a gyönyört. Az élet ingaként leng a fájdalom és az unalom között.
Kierkegaard (1813-1855): Az érzékek és az érzelmek szerepét hangsúlyozza. Filozófiai harca a kereszténység ellen folyt. Azt kutatja, mit kell tennie, hogy megtalálja a számára való igazságot, azt az eszmét, amiért élni és meghalni tud. Teljes emberi életet akar. Az esztétikai stádiumban az individuum az
 
Pontos idő
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
ELÉRHETŐSÉG

E-mail:

radzikdetti@freemail.hu

 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?