Az kori keleti npek kultrja s filozfija, hiedelemvilg, kultusz, indiai, knai vallsblcseletek –
Vlaszts keleti vallsok kzl.
Az i. e. 6. szzadban Knban ltrejtt kt nagy vallsi irnyzat egyike a taoizmus, ami a hagyomny szerint a legends filozfus, Lao-ce (Lao mester) tantsain alapul. A tanok hossz ideig szbeli hagyomny tjn terjedtek, csak jval ksbb foglaltk azokat rsba. A tao f eleme a titokzatos termszeti er, amit bizonyos mgikus mdszerek segtsgvel az ember is kiismerhet. gy rr vlva a termszet felett megrtheti a mltat, s elre lthatja a jvt is. Ez a gondolat adja a taoizmus elmleti alapjt.A taoizmus nagyszm papsga legfontosabb feladatnak azt tartotta, hogy a – klnbz szertartsokon keresztl – a taoba, minl tkletesebb betekintst adjon. A tao vltoztathatatlan s rk, ezrt annak rvnyeslshez mindenkinek a lehet legtkletesebben kell alkalmazkodnia. S mivel ennek kibontakozst egyetlen dolog, az emberi szenvedly zavarhatja, le kell mondania mindenkinek egyni vgyairl. Ez a tkletes llapot, a nemcselekvs (vu-vei) llapota. Minden tettnek van j s gonosz oldala. A Taoizmusban ezt a kettssget fejezi ki a “tai chi” s ltalban a jin-jang jelet hasznljk. A taoista hit alapja a termszetben fennll folyamatos egyensly az ellenttek kztt A siker titka a termszetes egyensly helyrelltsnak segtsben rejlik, azaz hagyni, hogy a j rossz vljon s a rossz megjavuljon, mint ahogy a dagly s az aply, a nappal s az jszaka a tl s a nyr folyik az egyikbl a msikba s vissza
2. A grg blcselet kezdete, Szkratsz eltti filozfia
A grg kultra az emberisg kultrjnak az alapja s forrsa. Az antik filozfin bell hrom nagy korszak klnthet el: 1. Preszokratikus: Szkratsz eltti filozfik 2. Klasszikus kor: Szkratsz, Platn, Arisztotelsz 3. Hellenisztikus filozfik.
Az els filozfusokat az eurpai filozfiai hagyomny Termszetfilozfusokknt tartja szmon, mivel elssorban a termszet, a termszeti jelensgek filozfiai vizsglata foglalkoztatta ket. A vltozs, az azonossg s a klnbzsg magyarzatt kerestk, s egy kzs alapot (fundamentum) kvntak megtallni, amire pthetik a jelensgek magyarzatt. Cljuk: egy sok, selem (arkh) s a vilg strvnynek (logosz) kutatsa, a kozmosz keletkezsnek s felptsnek magyarzata.
Ion iskola: egyforma sokra kvetkeztet. A minsget boncolgatja.
Dr iskola: sprtai drok alaptotta Kroton. A dolgok kezdete s lnyegi elve a szm.
Hrakleitosz (Kr. E. 544-484): elkel szrmazs volt. A ltez vilg a ltezk sokasgrl, pluralitsrl gyz meg. A mindensget ugyanakkor egynek gondoljuk, de az egyenknt felfogott ltezk elgondolt lehetsges sokasgval npestjk be. Ez a gondolati sokasts megfelel a ltezk keletkezsnek, lteslsnek. Ez a ltesls az alapelv vagy arch, a vilgegyetemnek alkot s fenntart vgoka termszetfolyamatknt rk vltozs, mert semmi sem lland s vltozatlan, minden rks folysban, fejldsben van. Ez ellentteket hoz ltre s azok egymsra hatst. Lnyege az rk teri tz. A legfbb kvetelmny, hogy az emberek megrtsk a dolgok alapjul szolgl sszefggst, azt, hogy minden egy. A tz a vilg els alkot eleme. A vilg rkk l tz. Minden kezdet befejezs s minden befejezs kezdet; nincs teht sem kezdet, sem befejezs, a vilg rk. Ami a vilgban a Nap az emberekben a llek. A lelkek nem vlnak vzz a test hallakor, hanem fennmaradnak, hogy csatlakozzanak a kozmoszhoz.
Eleai iskola: tantsa a monizmus, mert mindent a ltre, mint egyetlen alapelvre vezet vissza. Ez rk s oszthatatlan, nincs meghatrozva, mgis vltozatlan. Az rtelmi megismers az igazi megismers.
Empedoklsz (Kb. Kr.e. 492-432): orvos, klt, filozfus s mgus. Mozgalmat vezetett a zsarnoksg ellen. Kt tankltemnye a termszetrl s a megtisztulsrl szl. Nem tett klnbsget rzkels s gondolkods kztt, szmra a kett egyet jelent. Ngy selembl ll a vilg. Az elemek vgtelenl oszthatk. A tz Zeusz, a leveg Hra, a vz Nesztisz, a fld Aidoneusz. gy a ngy selemet vagy sgykeret a testi ltez szeretet vagy bartsg, gyllet vagy viszly mozgatja. A szeretet egyest a gyllet felbont. Azaz a vilg vltakozva egy s sok.
Anaxagrsz Periklsz bartja s szellemi mentora. Felvesz maradand, rkkval anyagi elveket, de nem ngy, hanem vgtelen sokfle elemet ttelez fel. Semmi sem szletik, vagy pusztul, hanem csak egyesl, keveredik a mr ltez dolgokkal vagy kivlik bellk. A szlets teht helytelen kevereds, az elmls felbomls.
Atomelmleti iskola: az res is ltezik. A ltez dolgok vgs elemei nemcsak mennyisgileg, hanem minsgileg is egyenlk; msrszt tagadjk az anyagon kvl ll mozgat ert.
3. Klasszikus grg filozfia, Szkratsz, Platn, Arisztotelsz
Szkratsz: kldetstudata, igazsgkeresse, az nismeret fontossgnak hangslyozsa s szerny blcsessge tette klncc, s egyben veszlyess is a kortrsak szemben. nmagt a gondolatok bbjnak nevezte Krdezett, s gy prblta a polgrtrsait nll gondolkodsra brni. Perbe fogtk, s kiitta a mregpoharat.
a gyakorlati filozfia megalaptja lett. „Ismerd meg magad!” A rvid emberi let legfbb clja a tuds, aminek alapja az ernyessg, mert az erny egy s tanthat. Clja a biztos tuds elrse volt. Szerinte az erny az emberi cselekvseket szablyoz flttlen j. Szkratszi iskolk
Megarai iskola-Cinikus iskolak-krenei iskola
Platn legfontosabb tantsa az Ideatan. Ennek kulcsszavai: idea, ltez, vagy mskppen vilg (rnykvilgnak tartotta), s a llek. Az idek s a dolgok kztti kapcsolat a rszeseds (minden dolog a neki megfelel idebl rszesedik) s az ember, aki llekkel rendelkezik a visszaemlkezs sorn ismeri fel, hogy a ltez dolgoknak kell hogy legyen egy tkletes formjuk, ami megelzi ltezsket. Platn a legnagyobb Szkratsz tantvnyai kztt. Az pthagoreus mintra megalaptotta els iskoljt, az Akadmit. Elssorban a nevels volt a cl, msodsorban az ismeretkzls. tven ves irodalmi mkdsbl hat mvnek 56 knyve maradt rnk. tantsa szerint, mivel az rzki lt vltozand nem ismerhet meg teljesen s igazn. Esznk tlnk kapja a minden fldi vltozstl fggetlen nllsgot. Platn tett elszr klnbsget rzki vilg s eszmevilg kztt. A llek halhatatlansgt hirdette.
Platn idelis llama: llamrend ideja az arisztokratk uralma, mert a dolgok termszete szerint k a legrtelmesebbek, gy a legjobban megismerhetik az rk eszmket, melyek az let szablyozi. Az egynt elvlaszthatatlannak tartja a kzssgtl, mivel csak gy rheti el erklcsi cljait. Az llam embereit az emberi hrom llekrsznek megfelelen hrom csoportra osztja: 1; a filozfusok osztlya, 2; a harcosok, vagy rk osztlya, 3; a fldmvesek s kzmvesek osztlya. A j mlt kifejezse csak a szp forma lehet. A szpsg kt f felttele pedig az sszhang s az arny. Plti szerelem: a tiszta lelkek anyagi rdek nlkl val egyeslse.
Arisztotelsz (Kr.e. 384-322) lete s munki
Platn egyik legnagyobb tantvnya. Sajt stl iskoljban tant. Ateizmussal vdoltk politikai ellenfelei. Mvei a logikai alapfogalmakrl, beszdelmletrl, dialektikrl, termszetrl, szrl szlnak. A gondolkods legfbb feladata az erklcsi trvny megismerse. Arisztotelsz a gondolkodst tudomnyos rendszerr teszi. A ltezk lnyege az eszme. nmagban az ilyen eszme nem ltezik, kell, hogy hordozja legyen. Arisztotelsz a tudomnyt felosztja: - elkszt tudomnyra,
- elmleti tudomnyra,
- gyakorlati tudomnyokra,
- potikus tudomnyokra.
Arisztotelsz volt Platn els kritikusa, vagyis az els, aki hozzszlt a platni tantshoz. Az els nagy rendszerez filozfus. Arisztotelsznek a Metafizika rsa tartalmazza legfontosabb filozfiai tantsit, ebben rtekezik az els elvekrl s okokrl. Azt vizsglja, milyen okok hozzk ltre a ltezt. Errl szl az anyag-forma tantsa, s a ngy okrl szl tantsa. Etikjban pedig az ernyek lersa ll, melyeket kzpknt hatroz meg.
Arisztotelsz logikja: az egyttesen Organonnak nevezett logikai trgy mvei a kvetkezk: Kategrik – klnbsget tesz az egyszer kifejezsek kztt-, Hermeneutika – az tletrl szl -, Topika – a vitatkozs szablyait adja meg -, Szofisztikus cfolatok – cfolja a szofistk lkvetkeztetseit -, Els analitika – fogalommal, tlettel foglalkozik -, Msodik analitika – a logikai elmlet tudomnyos s ismeretelmleti alkalmazsa -, Metafizika – a gondolkods kt aximjrl beszl -. Az tlet Arisztotelsznl kt fogalom sszekapcsolsa. Az igazsg pedig az tletnek a valsggal val megegyezse. A premisszk llt vagy tagad mondatok s kt terminust: alanyt s lltmnyt tartalmaznak. A felttelek szma mindig vges kell, hogy legyen (nem lehet vgtelenbe htrlni, mert a vgtelent nem lehet vgigjrni). Ez filozfijnak egyik alapelve.
Arisztotelsz metafizikja: a metafizika arisztotelszi alapelve szerint a forma az anyag megvalsulsa, az anyag a megvalsuls kpessge. Az let fokai: vegetatv llek; megrz llek; rtelem, sz (Nsz).
Arisztotelsz etikja s potikja: legfbb j nla az emberi cselekvs tkletessge. Az ember erklcsi clja, hogy felismerje s betltse helyt s rendeltetst a vilgban. A legtkletesebb llamforma az arisztokratikus s demokratikus elemekbl szvd monarchia. A rabszolgasg termszetes szksgessg. Mvszetelmlete szerint a mvszet a tpusok bemutatsval trtn utnzs, melynek clja a kzmeggyzs.
4. A hellenisztikus filozfik: sztoicizmus, epikureizmus, szkepticizmus, jplatonizmus
A hellenizmus a grg-rmai kultra Nagy Sndortl (Kr.e. 356-323) Augustus csszrig (Kr.e. 63 - Kr.u. 14) terjed mveldstrtneti korszak, melyben grg, kiszsiai s egyiptomi elemek keveredtek. A hellenizmus kora, a grg filozfiai hagyomnyok folytatsa a blcsessgre s ernyre pl polisz-idel letnse utn. A helln kor tmenet kor s a keresztny kzpkor kztt. A helln szellem tvzte magban a grgsg rtelmi fogkonysgt s a keleti npek rzelemgazdagsgt, amely egy minsgileg j kultrt jelentett. Az antik filozfia harmadik szakasza Kr.e. 322-tl (Arisztotelsz halltl) Kr.u. 3. szzadig datlhat. A hellenisztikus filozfinak ngy jelents irnyzatt kell emltennk: epikureus, sztoikus, szkeptikus s jplatonista filozfia. Szmos vonatkozsban a Szkratsz ltal kezdemnyezett emberkzpont megkzelts lehetsgeit prblta teljess tenni, s egyben a kor vlsghelyzett megl ember lelki szksgleteit kielgteni. A filozfiai rdeklds egyre inkbb az emberi szemlyisg s az emberi kapcsolatok fel fordult. gy nem vletlen, hogy az etika kerlt eltrbe.
Sztocizmus: nagyra becsli a tudomnyt. Az etika alaptudomnynak tartja. Istent azonosnak tartja a vilggal, gy csak az anyag ltezik. A vilggssel jr vilgvge peridusonknt ismtldik. Znn a sztoicizmus megalaptja, megarai, akadmiai s peripatetikus. Ismereteink a tapasztalatbl erednek. Ngy kategria ltezik: szubsztancia, minsg, mdosuls, viszony. Csak az anyag ltezik. Az istensg tzes lehelet. Isten s a vilg egy. A rabszolgasg ellenkezik az emberi mltsg fogalmval. Emberi szabad akarat.
Epikureizmus: epikurosz rvid mondsokban foglalja ssze a tantst. Szerinte a filozfia a boldog let irnytja. A vilg res trben mozg atomok tmege. A llek a tz, a leveg s egy megnevezhetetlen elem sszettele. A llek halhatatlan. Az istenek nem avatkoznak bele a vilg folysba. Az emberek letclja a fjdalmaktl val mentessg. Az akarat szabad. A bartsg polsa fontos.
5. Keresztnysg, kzpkori blcselet, teolgiai vitk. Patrisztika: Szent goston, Skolasztika: Aquini Szent Tams
A keresztnysg vilgvalls, amelyet az emberisgnek kzel egyharmada vall magnak.
Tams sztvlasztotta egymstl a tudst s a hitet, mely ltal egyben a filozfit s a vallst is klnvette. E sztvlasztsra, szerinte, kt okbl van szksg, mivel az ember ktfle ton juthat az igazsg birtokba: egyrszt rtelmi munka ltal, minden kls segtsg nlkl. Ezen igazsgokat nevezi rtelmi igazsgoknak. Msrszt, az igazsg kinyilatkoztats rvn ismerhet meg, melyet hitigazsgnak nevez.Azonban a hit s a tuds is Istentl ered, ezrt nem mondhatnak ellent egymsnak, gy a filozfia s a teolgia igazsgai azonosak kell, hogy legyenek. A filozfia pedig alrendeltje, rsztudomnya a teolginak.
Aquini Szent Tams (1225-1274): Szent Tams Arisztotelsz tantsait sszeegyezteti a keresztny vilgkppel, intellektualizmus jellemzi, amely a hitet a tuds fl helyezi.
Ismeretelmletben a termszetes ismeretrl azt tantja, hogy a tapasztalatbl jn ltre elvons segtsgvel.
1. A szenved rtelem eredetileg res, lapszer, az rzkek segtsgvel termkenyl meg.
2. A cselekv vagy megtermkenyt rtelem aktv erknt a kpzet alakjban megjelentett trgyhoz fordul.
Az ismeretelmleti idealizmus, hogy az ismeretek csak lelki vltozsok a klvilg dolgai nlkl, helytelen, mert lehetetlenn teszi a trgyi vilg egyetemes s szksgkppeni trvnyeit megllapt tudomnyt, igazsg s tveds megklnbztetst.
Hitet s tudst Szent Tams lesen elhatrolja egymstl. Mg a tuds elvont tapasztalat, addig a hit ttelei termszetfltti eredetek, s trgyuk az rtelem szmra tlthatatlan.
A lt, a legels s legegyetemesebb fogalom. Minden tovbbi ismeretnk mr benne foglaltatik, mert ezen ismeretek vagy a lt konkrt meghatrozsai, vagy az egyetemessg viszonyait jellemzik. A lt ngy oka: az anyagi, formai, mozgat s cl-ok. Utbbi szerepe a legfontosabb. A f okok hatsra eszkz-okok is mkdnek. Isten ltnek bebizonytsra a tapasztaltakbl kiindulva az oksg elvvel kell eljutni. Isten lnyege a tiszta gondolkods, mely nmagban a vilg ideit ismeri meg.
Szent Tams etikai felfogst intellektualizmus jellemzi. Az emberi tevkenysg clja a boldogsg, aminek elrse, az erklcss cselekvs ltal elssorban rtelmi feladat. Legjobb llamforma a monarchia a np nylt lzadsa a zsarnok ellen jogos.
6. Renesznsz termszet- s trsadalomfilozfia. j vilgkp. Humanizmus. Reformci. (XIV-XVI. szzad)
A jegyzet V. fejezete ismertet meg a renesznsz korral s szellemmel. Fontos ismerni, hogy milyen tallmnyokkal, felfedezsekkel s felismersekkel gazdagodott az emberisg a renesznsz korban. A renesznsz szellemi teljestmnyt olyan fogalmakkal jellhetjk, mint humanizmus s individualizmus: Petrarca, Dante, Boccaccio, a Mediciek, Ficino, Leonardo da Vinci, Michelangelo, (anatmiai vizsglatok) Janus Pannonius, trsadalomfilozfia: Machiavelli, Rotterdami Erasmus, Morus Tams, termszetfilozfia, panteizmus: Nicolanus Cusanus, Giordano Bruno, a tudomny felemelkedse s j vilgkp: Kopernikusz (heliocentrikus vilgkp), Kepler, Galilei (tvcs feltallsa) – csillagszok, fizikusok, feltallk, reformci: Luther s Kalvin.
A humanista renesznsz: az antik filozfia nagyrszt etikai jelleg, azaz szmra a szpsg s az igazsg elvlaszthatatlan fogalmak. Az emberi kpessgek fejlesztsvel a mvszetek s a tudomnyok tulajdonkppeni megalaptja. A humanizmus, mint a renesznsz eszmeisge, erklcsi s tudomnyos megjelensi formja. A modern filozfia tmeneti korszaka a humanizmus, az embert jellemz s kpez erklcsi s rtelmi tulajdonsgokat a legtkletesebben a grg-rmai klasszikusok mveiben megtall irnyzat, amely ezrt a tantst, a nevelst is teljes mrtkben az klasszikusokra a grg s latin nyelvre alapozta. A humanizmus gykerei a kzpkorba nylnak vissza, s fokozatosan ment t a renesznsz mvszetbe. Kzppontjban az ember, aki mint individuum nmagban val rtk. Az let clja az individuum teljes letnek lse, nmagnak kilse. Az embernek joga van az let rmteli lvezethez.
A renesznsz kultra: mint az antik mveltsg felfedezse s jjszletse: a kor viszonyainak megfelel j, magasrend kultra, mely elssorban a mvszetek tern megjelenve kifejezi a polgrosod ember vilgias gondolkodst, realista letszemllett, tudsvgyt s j zlst; az let minden terletn j rtket teremt. A renesznsz ember jellemzje az antik kultra szeretete, a skolasztiktl eltvolodott istenhit s alapvet rdeklds az ember, a termszet kutatsa irnt.
A renesznsz mvszet: uralkodv vlik valsgbrzols ignye, azaz az ember s a termszet h megjelentsnek mvszi clja. A mvszek a termszet, az emberi let s llek csodlatos gazdagsgt mulva, teljessggel, a legkisebb rszletet is pontosan rgztve igyekeznek mveiben visszaadni. A kultra nemzetek feletti egysge s a nemzeti kultra szletse: mint kzpkori maradvny, a mveltsg nyelve a renesznszban a latin, ami az j eszmnyek, eredmnyek gyors eurpai terjedst segtette el.
Nicolas Cusanus (1401-1464): A renesznsz els filozfiai rendszert pti fel. A kzpkori teizmussal viaskodik az jkori panteizmus nevben. A megismers ngy foka nla: rzki szemllet; sz; rtelem; misztikus szemllet.
Giordano Bruno (1548-1600): Az isteni tekintly ellen lzad. Isten a vgtelen teremt termszet. Panteista: Isten egy a vilgmindensggel. A dolgok eleme a monsz, ami a legkisebb is, mert a szubsztancira jellemz az egyszersg, ami a legkisebbre, az elemre jellemz. Metafizikai elem a monsz. Isten a monszok monsza.
Francis Bacon (1561-1626): A tudomny el gyakorlati clt tz ki: A tuds hatalom. Az empirista indukcit tartja helyes mdszernek. Ezt nemcsak a termszet-, de a szellemtudomnyokban is hasznlni kell. A termszet tudomnyos megfigyelse nemcsak a rgi hagyomnyos tvedseket s eltleteket trte meg, hanem mindenekeltt beoltotta az emberbe az rzki lt irnt val rdekldst s a tekintlytl szabadulni vgy nllsg rzett.
Machiavelli mve (A fejedelem) mr bejrvn az egsz vilgot, a nemzeti egysg s nllsg fejlesztsre hvja fel az egyes npeket. Nem a j, az er a legfbb rtk.
7. F. Bacon az ismeretelmleti empirizmus kpviselje. A „Novum Organum” c. mve. T. Hobbes trsadalmi szerzds elmlete
Az jkori filozfia megalapozsrl, melynek f clkitzse a tudomnyos megismers mdszertannak j alapokra helyezse. Francis Bacon „Novum Organum” cm mvben az empirizmus irnyzatnak kidolgozsa. Empirizmus, induktv mdszer s kdkpek-elmlet. A tudomny s a gazdasg kapcsolata. A matematizlt termszettudomnyok a gyakorlat, a termszet leigzsnak szolglatban. Thomas Hobbes empirizmusa, mechanikus termszetfilozfija s llamelmlete.
Hobbes: metafizikailag materialista monista, szerinte csak az anyag ltezik.
8. A XVII. s XVIII. szzad szellemisge. Ismeretelmleti irnyzatok. Racionalizmus – R. Descartes, Spinoza, Leibniz, Empirizmus – J. Locke, G. Berkeley, D. Hume
A fejezet a racionalista s empirista ismeretelmleti koncepcikat mutatja be. Vitk a megismers folyamatrl, forrsairl s hatrairl. lom s valsg, ktely s bizonyossg. Isten s a velnk szletett eszmk. Test s llek problmjnak kartezinus felfogsa. Spinoza szubsztancija, az isteni Termszet. Leibniz monsz-elmlete. Locke filozfiatrtneti jelentsge, az empirista mdszertan kidolgozsa. Berkeley szolipszizmusa s szubjektivizmusa. Hume filozfiatrtneti szerepe, szkepticizmusa, a kzvetlen tuds filozfiai interpretcija, az ok ontolgiai s ismeretelmleti szerepe.
A francia gondolkods ellenttben az angliai arisztokratizmussal, a tmegek vilgnzeti irnytst szolglta, s ezzel elksztette a forradalmat.
Montesquieu (1689-1755): Egy a francia felvilgosods legnagyobb filozfusai kzl. Szerinte valamely np trvnyei s termszeti, valamint erklcsi jellemvonsai kztt olyan sszefggs van, amely megakadlyozza, hogy az intzmnyeket az egyik npbl a msikba tvihessk. Eszmnye az angol politika, s ezt veszi mrvadnak, mikor kora politikai viszonyait brlja. A szabad szilrd trsadalomhoz olyan polgrernyek kellenek, amilyenek az antikvitsban alakultak ki.
Voltaire (1694-1778): Szerinte tudsunk korltozott, a vilgot fogyatkosnak ltjuk. A ktsgbeesstl csak az ment meg minket, hogy hisznk az igazsgos Istenben. gy ha Isten nem lenne, fel kellene tallni. Az Egyhz szabadsgunk ellen van. Az embernek az a hivatsa, hogy Isten munkatrsa legyen a vilg alkotsban, enyhtse embertrsai szenvedseit, s erejtl kitelheten kzdjn az igazsgossg eszmjrt. Szkeptikus a vilg megjavtsnak elmlete irnt, de remlte az emberek sz ltali fokozatos javtst.
Condillac (1715-1780): a szenzualizmus hve volt. Azt tantotta, hogy minden idenk a kls vilgbl szrmazik, rzkszerveink kzvettsvel. Felteszi, hogy egy szobor kpes rzetek felfogsra, s kimutatja, hogy a szobor a legegyszerbb szaglsrzetbl kiindulva a tbbi rzkszerv adatait is felhasznlva hogyan kpes a vilgot megismerni. A lelki letet teljesen mechanikusan fogta fel.
Holbach (1723-1789): A termszet rendszere cm mvben mr Isten ltt is elvetette. Tagadta minden rzkfeletti ltt. Szerinte a vilg anyagi atomokbl ll, melyek a vonzs s taszts trvnyei szerint mkdnek. Az anyagi s erklcsi vilgnak ugyanazok a trvnyei.
Helvetius (1715-1771): Etikjban a szenzualizmust s a materializmust kpviseli. Minden emberi cselekvst sztnznek tart. Szerinte a boldogsg rzki lvezet. Eredetileg minden ember teljesen egyforma, s csak a nevels s egyb kls krlmnyek miatt vannak egyni klnbsgek kztk.
Diderot (1713-1784): A materialista felfogstl a panteista naturalizmusig jutott. A termszetet rendkvl nagyra becslte. Azt tantotta, hogy a vilgban az let rks krforgsban van.
Rousseau (1712-1778): gy vlte az ember igazi vilga a termszet. Az embert a nevels, a trsadalom elrontotta. Csak gy lehetnk jra boldogok, ha visszatrnk a termszethez. A nevels f elve, hogy a nevelnek nem szabad beleavatkoznia a nvendk fejldsbe. A nevels feladata, hogy tvol tartsa a kros behatsokat, s olyan krnyezetet teremtsen, ahol az ifjak igazi valja megnyilvnulhat. Az llamot szuvern egynek szabad szerzdsbl keletkezettnek tartja. Isten eszmjre szksg van.
9. A felvilgosods filozfija. Mechanikus vilgkp. Enciklopdia. A. Smith, Ch. L. Montesqieu, F. M. Voltaire, P. H. Holbach, Cl. A. Helvetius, D. Diderot, J. J. Rousseau, G. Vico, J. G. Herder
Vlaszthat 2 gondolkod!
A jegyzet IX. fejezete foglalkozik a francia felvilgosods eszmevilgval s irnyzataival. A X fejezet mutatja be, hogyan volt jelen a felvilgosods Svjcban, Itliban s Nmetorszgban. A francia felvilgosods legfontosabb jellemzi: a racionalizmus, a tolerancia mechanizmus, a radikalizmus. Kialakul egy sajtos vallsfilozfia, a deizmus, s a vallsnlklisg filozfija, az ateizmus. Az angol felvilgosods filozfijban jelentkez utilitarizmus a francia felvilgosodsban, mint egoizmus tovbb l. Az Enciklopdia szletse. Liberlis koncepcik. Az rtelem, a hit s az rzelem szerepe az erny megalapozsban. Az rdek s az nzs problmja a felvilgosods trsadalmi s etikai nzeteiben. Montesquieu trsadalomfilozfija, Voltaire egyhz s vallskritikja, az enciklopdistk materializmusa, Rousseau szentimentalizmusa, nevelselmlete, kultrkritikja s trsadalomelmlete, Vico s Herder historizmusa.
Diderot (1713-1784): A materialista felfogstl a panteista naturalizmusig jutott. A termszetet rendkvl nagyra becslte. Azt tantotta, hogy a vilgban az let rks krforgsban van.
Rousseau (1712-1778): gy vlte az ember igazi vilga a termszet. Az embert a nevels, a trsadalom elrontotta. Csak gy lehetnk jra boldogok, ha visszatrnk a termszethez. A nevels f elve, hogy a nevelnek nem szabad beleavatkoznia a nvendk fejldsbe. A nevels feladata, hogy tvol tartsa a kros behatsokat, s olyan krnyezetet teremtsen, ahol az ifjak igazi valja megnyilvnulhat. Az llamot szuvern egynek szabad szerzdsbl keletkezettnek tartja. Isten eszmjre szksg van.
Denis Diderot, ( 1713. oktber 5. – 1784. jlius 31.) Langres-ban szletett francia filozfus s r volt. Deista gondolkod, a francia Enciklopdia, az Encyclopdie fszerkesztje, szervezje, a francia s az egyetemes kultra egyik legnagyobb hats alakja, a vilg tovbbi sorsra dnten hat szellemi mozgalom, a Felvilgosods egyik kiemelked gondolkodja. Diderot legkorbbi munki kz tartozik Temple Stanyan mvnek fordtsa, Grgorszg trtnelme ( 1743), valamint kt munkatrsval lefordtotta dr. James of London Gygyszersztrt ( 1746– 1748) s megjelentette Anthony Ashley-Cooper, Shaftesbury harmadik grfja Erny s rdem vizsglata cm mvnek szabadfordtst nhny sajt megjegyzssel kiegsztve ( 1745).
1746-ban rta Filozfiai gondolatok cm mvt, amit azonnal hozz is rakott rvid sszehasonlt tanulmnyhoz a termszetes vallsrl. 1747-ben kszlt a Promenade du sceptique, amiben allegorikusan brzolja a katolikus egyhz szertelensgt, az annak vilgval veteked rmk hisgt valamint az egyhz s a vilg felett ll filozfik ktsgbeesettsgt s kiismerhetetlensgt.
1748-ban rta Fecseg csecsebecsk cm mvt, melyben kignyolta a kor erklcst s egyben felmutatta az rtelmes erklcs lehetsgt is, de miutn pajznsga miatt sokakat megbotrnkoztatott vele, ezt a mvt ksbb megbnta.
1749-ben kszlt kvetkez mve, a Levl a vakokrl (Lettre sur les aveugles), amelyben mr mint nll gondolkod jelenik meg. Ennek a rvid mnek a trgya az ember t rzktl val fggsnek bemutatsa volt. A tanulmnyban lerja, hogy az rtelem htrnyt szenved a tbbi rzk valamelyiknek problmja miatt, ugyanezt fejti ki a Levl a sketekrl s a nmkrl cm munkjban is. A kt tanulmny filozfiai jelentsge, hogy a relativizmus elvei fel vezet ton rnek el jelents haladst, amikor Isten ltt is megkrdjelezik. Ez az egyhz s hatsgok szmra tl sok volt, ezrt Diderot brtnbe kerlt Vincennes-ben. Itt hrom hnapot tlttt el, majd miutn kiszabadult, nekiltott lete gigantikus mvnek.
Diderot elfogadta a felkrst, de tlzottan elfoglalt s leterhelt elmje miatt a terv talakult. Meggyzte Le Bretont, hogy a Cyclopaedia egyszer lefordtsa helyett talljanak ki valami jat, ami egy tet al hozza az sszes aktv szerzt, sszegyjti az gondolatokat s ismereteket, amelyek akkoriban a Levelez Kztrsasg alsbb szintjein keringtek, de sztszrtsga miatt hatstalannak bizonyultak.
Lelkesedse meggyzte a kiadkat, azok sszegyjtttk a szksges tkt egy nagyobb vllalkozs szmra, mint amit elzleg terveztek. Diderot meggyzte Jean le Rond d'Alembert-t, hogy legyen a munkatrsa, a kormny pedig megadta a szksges engedlyt. 1750-ben egy rszletes ismertet hirdette a munkt a nyilvnossg szmra, 1751-ben pedig meg is jelent az els ktet. Az utols kiadvny 1765-ben jelent meg, de egszen 1772-ig tartott, amg az elfizetk megkaptk az Encyclopdie, ou dictionnaire raisonn des sciences, des arts et des mtiers utols kteteit. Ez a hsz v Diderot letben nem csak egyszeren szakadatlan munkval telt, hanem egyttal a folyamatos ldztetst s bartai eltnst is vgig kellett szenvednie. Az eklzsia gyllte az Encyclopdie-t, amelyben filozfiai ellenfeleik megersdst vlte felfedezni s 1757 vgre mr nem brtk ezt tovbb nzni. Az Encyclopdie-t a kormnyz trsadalmi osztly, a francia arisztokrcia is fenyegette, mert az elfogadta a vallsi trelmet, a gondolatszabadsgot, valamint a tudomny s a gazdasg fontossgt. Az elfizetk szma 2000-rl 4000-re ntt, ami jl mutatta a munka hatst s hatalmt a npessg krben. A m azt a demokratikus alapelvet kpviselte, hogy a kormnynak foglalkoznia kellene a kzemberrel trsadalomban.
A korabeli ellenzk vlekedse szerint az Encyclopdie egy sszeeskev trsasg szervezett munkja volt, ami veszlyes nzeteket terjesztett a trsadalomra nzve, 1759-ben az Encyclopdie-t ezrt szablyosan elhallgattattk. A rendelet ugyanakkor nem akadlyozhatta meg a munka folytatst, ami haladt is tovbb, noha a nehzsgek jelentsen megnttek azltal, hogy titokban kellett folytatni.
D'Alembert s ms jelents szerzk, kztk Anne Robert Jacques Turgot visszavonulsa a vllalkozsrl cskkentette a rossz hr knyv vgs elkszlsnek eslyeit. Diderot-ra hrult a feladat, hogy legjobb tudsa szerint befejezze azt. Tbb szz cikket rt, amelyek kztt voltak jelentktelenebbek is, de a legtbb kzlk sok munkval kszlt, szleskr s terjedelmes. Tekintett folyamatosan a korrektrn tartotta s a kevsb hozzrt szerkesztk kziratait megfelel formba hozta. Napjait a mhelyekben tlttte, felgyelte a gyrts folyamatt, jjelente pedig arra gyelt, hogy nyomtatsban az jelenjen meg, amit napkzben hallott. A rendrsg ekzben folyamatosan ismtld rajtatsekkel zaklatta.
10. Nmet felvilgosods. Immanuel Kant. Nmet idealizmus. J. G. Fichte, W. J. Schelling, G. W. F. Hegel
Ktelez! Fszerep Kant s Hegel!
A XI. fejezet elssorban Immanuel Kant s G. W. Hegel filozfiatrtneti jelentsgvel ismerteti meg a hallgatkat. A nmet felvilgosods, a klasszikus blcselet problmi az emberi nem nzpontjbl, a megismers j elmlete, a metafizika alapkrdseinek tematizlsa Kant szerint. Kant kritikai filozfija, a filozfia kopernikuszi fordulata. Hume hatsa Kantra. Az a priori s az a posteriori megklnbztetse, a tr, az id, az oksg jszer rtelmezse, az analitikus s szintetikus tletek megklnbztetse, a transzcendentlis problma, s a tiszta sz hatrainak kijellse. A kanti etika elvont-formalisztikus jellege, kategorikus imperatvusz. A nmet dialektikus idealizmus. Klnbsg Fichte s Schelling idealizmus felfogsban. Hegel azonossgfilozfija az Eszme fejldsnek tkrben. Trtnelemfilozfijnak f elemei, az sz csele.
KANT
Fiatal korban ersen vonzzk a termszettudomnyok s a matematika, disszertcijt (1770) pldul a tr ktflekpp val matematikai irnythatsgrl rja; reltudomnyos eredmnyei is figyelemre mltak. Foglalkozik pldul a tr hrom dimenzis voltnak bizonytsval (aminek valsznleg nem kis rszben ksznhet ksbbi filozfijnak sok alapproblmja s jellegzetessge); nevt a Naprendszer kialakulsra vonatkoz elmlete ( Kant–Laplace-elmlet) is rzi (ezt az 1755-ben megjelent „Allgemeine Naturgeschichte und Theorie des Himmels” cm munkjban fejtette ki; mg Laplace elkpzelse 1796-ban jelent meg az „Exposition du systme du monde” cm munkjban). Ahogyan a Prolegomene (Bevezets minden lehet metafizikhoz)cm rsban is mondta, Hume bresztette fel a "dogmatikus szendergsbl" . A kvetkez vekben Newton mveit tanulmnyozza, Humeot s fleg Rousseaut, aki, akik a sajt bevallsa szerint, a "helyes tra irnytjk" s kiknyszertik "gondolkods forradalmt". Kant addig gy gondolta, hogy a tuds nem a tapasztalatban van hanem az rtelemben, a rciban. Ez az elmlet volt a dogmatizmus szempontja. Ezzel ellenttben, Hume azt lltotta, hogy csak a tapasztalat lehet biztos forrsa a megismersnek. Azonban amg a racionalizmus dogmatizmushoz, az empirizmus szkepticizmushoz vezethet, ksbb a kvetkezket mondja errl: az rzki szemlletek fogalmak nlkl vakok, a fogalmak szemlletek nlkl resek. Kant azt szeretn megtudni, hogy hogyan juthatunk tudomnyos ismeret birtokba, azaz milyen felttelek biztostjk ezt az ismeretet. E problmt rszletesen az 1781 -ben megjelent A tiszta sz kritikja cm mvben fejti ki. Kant ekkor 57 ves, s az eddig megjelent mveinek ksznheten mr elismert szemlynek szmt. Az rtelem nem ismerhet meg mindent. Teht az rtelem az a dolog ami a megismers folyamatt korltozza. Azonban fontos szerepet tlt be a praktikus let, a morl terletn. errl a tmrl val nzeteit az 1787 -ben megjelent A gyakorlati sz kritikja cm rsban, fejti ki. 1790-ben megjelenik Az tler kritikja ami lezrja az egsz kritikai vllalkozst. 1780-ban az egyetem Szentusnak a tagja lesz, majd 1787 ben az berlini Tudomnyos Akadmia tagja. 1786-os tanv els szemeszterben, rektornak nevezik ki, a titulust II. Ferenctl kapja.Kant professzor marad egszen 1797-ig. Az eladsokon nem jegyzetekbl tantott, hanem szabadon beszlt, egy tanknyv szerkezetnek a felptst kvetve. 1794-ben betiltja a kormny a vallssal kapcsolatos tmj eladsok leadst, amit Kant ellenlls nlkl elfogad.
HEG Immanuel Kant (1724-1804): Fbb mve: A tiszta sz kritikja (1781), mely a megismers kritikai vizsglata. Kant szellemi forradalmnak fmve sajt kopernikuszi tette. A tiszta sz kritikja els krdse: Van-e a megismersnek magasabb kpessge? Kant filozfijnak jellemzje, hogy az emberi szt veszi vizsglat al, mert az sz az a tehetsg, amely teljesen az a priori megismers elveit szolgltatja. A lelki let hrom alapkpessge a gondolkods, az akarat, s az rzelem. A priori elveit foglalja magban a tiszta sz. Analitikus az lltmny, ha az alany benne foglaltatik, s szintetikus tletekkel: a tiszta matematika, a tiszta termszettudomny s a metafizika. A tiszta sz kritikja transzcendentlis mdszere: a trgyak megismersnek mdjval. A tiszta sz kritikja plete: transzcendentlis eszttika (tr s id), transzcendentlis analitika, transzcendentlis dialektika. Ismeretnk kt eleme teht a szemllet s a fogalom.
Kant etikja s eszttikja: a gyakorlati sz kritikja az emberi akaratot irnyt egyetemes s ktelez rvny erklcsi elvet hatrozza meg. A tiszta akaratot nem mozgathatjk anyagi rdekek, az erklcsi cselekedet ltrehozja sajt sztneink aszktikus legyzse. Felttlenl j csak a jakarat, s olyan cselekvsre vonatkozik, ami az alanynak ktelez, azaz imperatvusz, a ktelezettsg adagolja, amikor az sz az akaratnak parancsol s a cselekedetet ez kveti. Kant etikja teljesen formlis etika.
Eszttika: a szubjektv clszersg felfogsa a gynyr rzelmt kelti bennnk, s az ezt kivlt trgy szp, a gynyr megtlsnek kpessge az zls. Szp az, ami mindenkinek rdek nlkl tisztn formja szerint szksgkppen tetszik. Az eszttika a szpen kvl a fensgessel is foglalkozik. De mg a szpnl a minsghez, addig a fensgesnl a mennyisghez kapcsoldik a tetszs, s a szp csupn alakkal br trgyak tulajdonsga, a fensges viszont alaktalan trgyakon is megtallhat. A mvszet Kant szerint tudatos, cloktl vezrelt alkots, mely termszetesnek hat, tervszersge nem rzdik.
Teolgia: a clszersg a vilg empirikus sokflesgt foglalja transzcendentlis egysgbe. A clszersg megragadsa miatt szmunkra a vilg valami Isteni terv clszer alkotsnak ltszik. E felfogs szerint a vilgfolyamat a j megvalsulst szolglja, gy az emberisg feladata a ktelessgteljests. A tiszta sz alapja hjn is rtkes a clszer felfogs, mert a mechanicizmusnl tgabb perspektvt ad, s a kutatsra, a felfedezsre szolgl heurisztikus elv. A cl maga pedig rtelmnk regulatv irnyt eszmje.
Hegel (1770-1831): Minden valsg sszer, ami sszer az a valsg. A fogalomnak s a fogalom valsgnak szintetikus egysge az idea. Abszoltum az egyni tudatban hat fejdsi fokon t bontakozik ki, hozz a tiszta fogalomhoz, ezen keresztl lehet eljutni: tudat, ntudat, sz, szellem, vallsos tudat, abszolt tudat.
11. j krdsek a XIX. szzad msodik felben. Materialista irny. Trtnelmi materializmus, K. Marx Klasszikus pozitivista tudomnyfilozfia. – A. Comte
Ktelez!
A XIX. szzadot ltalban az jkorbl a modern korba val tmenet korszaknak tekintik. Ez a kultrtrtnet leggazdagabb s legvltozatosabb szzada: klasszicizmus, romantika, realizmus, impresszionizmus, szimbolizmus, expresszionizmus, szecesszi – ezek a fbb stlusuk, szellemi irnyzatok, melyek egyms utn, egyms mellett s keveredve jelen voltak ebben az idszakban. A korszak szellemi lgkrt a technika s a termszettudomny hatalmas fejldse hatrozta meg. A tudomnyos fejlds, a felfedezsek alkalmazsa a kzlekeds s hrkzls tern, az orvoslsban, a technikban, a mindennapi letben j krdseket fogalmazott meg a filozfiban. A tuds mindinkbb az egyre fokozd termels szolglatba llt. A polgri trsadalom jelszava a fejlds lett. A gpi nagyipar viszont szmos trsadalmi problmt vetett fel. Az elidegenls trsadalomkritikai elmletre alapozott kommunista jvkp s mozgalmi ideolgia: a marxizmus, melyrl a XII. fejezet szl. A XIII. fejezet a jv tudomnyos elreltsnak elmlett: a pozitivizmust s annak sajtos, angolszsz irnyzatt, a pragmatizmust mutatja be. A XIX. szzadi materializmus egyik irnyzata, Feuerbach naturalista antropolgija s vallselmlete, illetve Spencer evolcielmlete szintn ebben a fejezetben olvashat.
12. Irracionalizmus, letfilozfik – A. Schopenhauer, S. Kierkegaard, F. Nietzsche
Ktelez!
A jegyzet XIV. fejezete a filozfia individulis-irracionlis tjaival foglalkozik, melyek j irnyzatknt jelentkeztek a filozfiatrtnetben. Tmads a racionalizmus ellen. Az sz, az akarat s az sztn szerepnek j elemzsei fogalmazdnak meg. Megjelennek a keleti blcseleti eszmk sajtos adaptciban. A filozfusokat foglalkoztatja a modern let hatsa a szemlyisgre. Schopenhauer akarat-filozfija, mint az sztntan anticipcija. A szabadsg, a felelssg s a szorongs filozfiai elemzse: az egzisztencializmus szletse. Kierkegaard filozfijban a lt tragikumnak feltrulsa s a szorongs szerepe. Az rtelem, az erklcs s a hit viszonynak jabb problematizslsa. Nietzsche s az bermensch utpija, az rtkek trtkelse a tragikus optimizmus jegyben. Nietzsche hatsa a XX. szzadi gondolkodsra s mvszetre, majd a fasiszta ideolgira.
A XIX. Szzad tovbbi filozfijnak jellemzje elszr a nmet idealista rendszerek fogalmi tlzsai, vagy lgvrai elleni realisztikus ellenhats. A pozitivizmus a metafizikval szemben foglal llst, gykerei az angol empirizmusba, a francia szkepticizmusba s materializmusba, valamit a kanti fenomenalizmusba nylnak vissza.
August Comte (1798-1857): Az els pozitivista rendszer kidolgozja, akitl az irnyzat elnevezse szrmazik. Szerinte a tapasztalat s a megfigyels tnyei, a tudomnyos vizsglat eredmnyei elvezetnek a jelensgek kztti szksgkppeni sszefggsek egyetemes trvnyei megismershez. Ezltal befolysolni tudjuk a jelensgeket, illetve elreltni a kvetkezmnyeiket. Ezrt helyes attitd a metafizikrl val lemonds s kiinduls az adottbl, a tnyszerbl, a jelensgbl. Az ismeret s az emberi trsadalom hrom fejldsi fokon megy keresztl. Ez a hrom stdium trvnye, s eszerint az ember s az emberisg gondolkodsnak fejldse szksgkppen e szakaszokban megy vgbe:
- Teolgiai llapot: kutatja a dolgok „bels termszett”.
- Metafizikai llapot: a termszetfeletti erk helyre absztrakt erk kerlnek.
- Pozitv llapot: az ember lemond „igazi lnynek kutatsrl”.
John Stuart Mill (1806-1873): szerint minden ismeret indukcin, azaz a tapasztalat ismtldsn alapul. gy priori egyetemes trvnyek nincsenek. Az indukci rvnyessgt a termszet llandsga adja, ami eddig mg megdntetlen valsznsg. Az istenhitet fontosnak tartja, de az istent hatalmban korltoltnak lltja, aki a mr meglv anyagot az ember kzremkdsvel alaktja.
letfilozfia: a fogalmi blcselet ellen harcol, mert a fogalmak vltozhatatlansgot felttelez merev smk, amelyek a valsgot mechanisztikusan, gpiesen brzolva eltorztjk. Az let rtelme irracionlisan nyilvnul meg, s aktv cselekvssel lehet beteljesteni. Az letfilozfia elssorban a trsadalmi letre s a kultrra figyel, s mindent tfog vilgnzetet trekszik ltrehozni.
Schopenhauer (1788-1860): f mve: A vilg, mint akarat s kpzet. Ngy alakban felrta az ok s okozat trvnyt: az els a logikai alak a kvetkeztets meghatrozsa a premisszk ltal, a msodik fizikai alak az okozat megszabsa az ok ltal, a harmadik matematikai alak a szerkezet megszabsa a matematika s a mechanika trvnyei ltal, a negyedik erklcsi alak a viselkeds meghatrozsa a jellem ltal. Mi az let rtelme? Mi sztnzi az embert cselekvsre? Mirt nem tud az egyn a szenvedstl megszabadulni? Hogyan nzznk szembe a halllal? A transzcendentlis szt tartotta elsdlegesnek. Hegelt sarlatnnak tartotta. A jelensgeket a tudat hatrozza meg, de a dolog az akarat rvn ismerhet meg, s nem az rtelem ltal. A m ngy rsze: ismeretelmlet; nmagban val akarat; idek vilga; letakarat igenlse s tagadsa, mint etika. A bennnk uralkod lniakars ellenre az let szenvedssorozat, s a vge hall. Az let csak arra j, hogy tl legynk rajta. Az ifjsg nem ltja a msik oldalon leselked hallt. A hall szemszgbl kellene az letet nzni, s hossz letet akarni. A vilg azrt nyomorsg mert akarat, s ennl fogva harc. Az let teht szenveds, az lvezet, a boldogsg csak negatvum, a fjdalom megsznse. Az okos ember a fjdalommentessget keresi, nem a gynyrt. Az let ingaknt leng a fjdalom s az unalom kztt.
Kierkegaard (1813-1855): Az rzkek s az rzelmek szerept hangslyozza. Filozfiai harca a keresztnysg ellen folyt. Azt kutatja, mit kell tennie, hogy megtallja a szmra val igazsgot, azt az eszmt, amirt lni s meghalni tud. Teljes emberi letet akar. Az eszttikai stdiumban az individuum az |